رز ابی

مهارت های زندگی

رز ابی

مهارت های زندگی

تاثیر روماتیسم بر روابط جنسی

روماتیسم و اثرات آن بر روابط جنسی


بیماری روماتیسم,رابطه جنسی,اثر روماتیسم بر رابطه جنسی

روماتیسم و اثرات آن بر روابط جنسی
اثر بیماری‌های روماتیسمی بر رابطه جنسی یکی از مهم‌ترین شکایات بیماران روماتیسمی است. در نوشتاری که پیش رو دارید، توضیحاتی درباره تاثیر روماتیسم بر روابط جنسی زوجین همراه با راهنماییهایی در نیل به سوی حل مشکل و حفظ سلامت روابط زناشویی این دسته افراد ارائه شده است.


آیا بیماری‌های روماتیسمی تاثیری بر روی رابطه جنسی ما می‌گذارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بیماری‌های التهاب مفاصل و روماتیسم ممکن است اثرات زیر را بر روی روابط جنسی شما داشته باشد:
- درد و رنج ناشی از آرتریت ممکن است تاثیر نامطلوبی بر روی روابط جنسی و زناشویی شما بگذارد.
- آرتریت ممکن است بر روی برخی از اعمال معمول زندگی کاری و خانوادگی شما تاثیر گذاشته و باعث شود شما در انجام کارهای روزمره مشکل داشته باشید.
- آرتریت تاثیر سوء بر روی خلق و خو و اعتماد بنفس شما می‌گذارد.


این موارد باعث بروز استرس و و تاثیر منفی بر روابط احساسی و جنسی شما می‌شوند که خیلی از زوج‌ها با این مشکل مواجه هستند. در ابتدا کافی است با همسر خود درباره مشکل خود به وضوح صحبت کنید و به کمک یکدیگر درد و رنج خود را کاهش دهید. زیرا بسیاری از آن‌ها که مشکلات روماتیسمی دارند با کاهش اعتماد به نفس در برقراری رابطه جنسی مواجهند؛ مخصوصا اگر آرتریت بر ظاهر آن‌ها نیز تاثیر گذاشته باشد. در این موارد باید توجه کرد که اکثر روابط بر مبنای اعتقادات و تفکرات شکل می‌گیرد تا ظاهر فیزیکی. در این صورت بهترین راه حفظ روابط اجتماعی و توسعه حضور در جمع است.


حرکت کردن مفاصلی که از بیماری‌های روماتیسمی آسیب دیده‌اند دردناک است، ماهیت فعالیت‌های جنسی با تحرک بالای کل مفاصل بدن همراه است و همین موضوع علت دردناک بودن و ناخوشایند بودن فعالیت‌های جنسی می‌باشد مخصوصا اگر روماتیسم مفاصل باسن یا کمر را تحت تاثیر قرار داده باشد. با این حال عموما فعالیت جنسی تاثیری بر روی عود علائم روماتیسم ندارد. افرادی که مبتلا به آرتریت واکنشی هستند بایستی مراقب انتقال عفونت‌ها باشند. در صورتی که با این مشکل مواجه هستید از وسایلی که جلوی انتقال عفونت را می‌گیرند (مانند کاندوم) استفاده کنید.

 

دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود آرتروز یا بیماری‌های روماتیسمی تاثیر نامطلوبی بر روی روابط جنسی شما بگذارد:
- برخی از بیماری‌های روماتیسمی تاثیر نامطلوبی بر روی خلق و خوی شما می‌گذارند. بد خلق شدن یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش میل جنسی می‌باشد
- مفاصل متورم ممکن است این حس را در شما منتقل کند که جذاب نیستید و اعتماد بنفس شما را کاهش دهد.
- خستگی و بی‌حوصلگی همراه با بیماری‌های روماتیسمی می‌تواند میل جنسی شما را کاهش دهد. راه‌های مقابله با خستگی را یاد بگیرید.


- مفاصل دردناک ممکن است حرکات شما را حین روابط جنسیتان محدود کند.
- خشکی واژن از مهم‌ترین عوارض برخی از بیماری‌های روماتیسمی است. درصورت وجود این مشکل می‌توانید از روغن‌های روان کننده استفاده کنید. البته باید در مورد نوع ژل با پزشک مشورت نمایید چون ممکن است برخی از روغن‌ها به پوست شما آسیب وارد نمایند.


آیا دارو‌ها تاثیری بر روی روابط جنسی فرد مبتلا اثر دارند؟
بیشتر داروهای معمول مورد استفاده در روماتیسم تاثیر سویی بر زندگی جنسی شما ندارند، هرچند استروئید‌ها ممکن است باعث کاهش میل جنسی یا به طور موقت باعث ناتوانی جنسی شما شوند. پیش از هر چیز، بهتر است درمورد اثرات دارو‌ها بر زندگی جنسی خود با پزشک خود مشورت نمایید. داروهای مورد استفاده در روماتیسم معمولا اثر قرص‌های ضد بارداری را کاهش نمی‌دهد ولی برای اطمینان این موضوع را نیز با پزشک خود در میان بگذارید.


آیا عمل تعویض مفصل لگن و زانو تاثیری بر روی زندگی جنسی می‌گذارد؟
در صورتی که عمل جایگزینی مفصل لگن و زانو انجام داده‌اید، درد در مفاصل عمل شده ممکن است تاثیر سویی بر زندگی جنسی بگذارد. البته در حالت کلی این عمل باعث بهبود علائم درد در شما می‌شود ولی معمولا تا ۶ هفته بعد از عمل شما قادر به داشتن رابطه جنسی نیستید.


به دنبال عمل جراحی لگن ممکن است برخی از حالات رابطه جنسی باعث تغییر موقعیت مفصل تعویض شده شود. سعی کنید از حالاتی که باعث تحرک زیاد درد شما می‌شود پرهیز کنید و بیشتر در رابطه حالت ریلکس داشته باشید.


چگونه می‌توانم بر مشکلات ناشی از درد حین رابطه فائق آمد؟
مشکلات بیماران روماتیسمی می‌تواند جسمی یا روانی یا ترکیبی از هر دو باشد. برای غلبه بر این مشکلات فقط به چند نمونه در زیر اشاره می‌شود:
فعالیت داشته باشید: ورزش یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمانی برای درمان بیماری‌های روماتیسمی می‌باشد. به وسیله ورزش عضلات خود را قوی نگه دارید همچنین با ورزش می‌توانید دامنه حرکتی مفاصل خود را افزایش داده و باعث تاثیر مثبتی بر روی روابط جنسی خود شوید.

 

مشورت نمایید: اولین کسی که می‌تواند بیشترین کمک را در داشتن رابطه جنسی به شما بکند همسر شماست. در مورد این موضوع و تجربه حالات مختلف و میزان درد و... با او بدون تعارف صحبت کنید. ترس از ایجاد درد، ترس از صدمه زدن به همسر و ترس‌هایی که با صحبت کردن حل می‌شود ممکن است باعث عدم صمیمیت در روابط جنسی شود.


از قبل برنامه ریزی کنید: در صورتی که با درد در حین رابطه جنسی مشکل دارید از مسکن‌ها ۱ ساعت قبل از شروع رابطه استفاده کنید. این درمان موقتی است ولی در صورتی که به رابطه لذت بخش شما کمک می‌کند بسیار موثر می‌باشد. برخی هم ممکن است بعد از یک حمام آب گرم این احساس را داشته باشند.


ماساژ را فراموش نکنید: ماساژ در برخی از بیماران یکی از موثر‌ترین راه‌های تسکین علائم می‌باشد.
حالات مختلف رابطه را تجربه کنید: حالات مختلفی برای رابطه جنسی وجود دارد. در صورتی که یکی از حالات برای شما مناسب نبود می‌توانید حالت دیگری را انتخاب کنید. این تجربه برای هر فردی با فرد دیگر متفاوت می‌باشد پس سعی کنید به کمک همدیگر بهترین حالت را انتخاب کنید.


از افراد آگاه اطلاع کسب کنید: همه زوج‌ها در زندگی فراز و نشیب‌هایی دارند. بیماری‌های روماتیسمی این نگرانی را در زوج‌ها به وجود می‌آورد که روابط به سمتی سوق پیدا کند که به سردی بینجامد. در صورتی که شما نمی‌توانید مشکلاتتان را به تنهایی حل کنید در بین اطرافیان فردی که هر ۲ نفر به او اعتماد دارید را پیدا کنید و با وی صحبت کنید. البته پیشنهاد بهتری هم وجود دارد: مشاوره خانواده. با مشاور خانوادگی خود درباره تمامی مسائل خود اعم از روابط جنسی و احساسات خود صحبت کنید و از او کسب اطلاع کنید.


آیا ما می‌توانیم بچه دار شویم؟
برای بچه دار شدن حتما بایستی با پزشک خود مشورت نمایید. برخی از دارو‌ها مانند سولفاسالازین می‌توانند به طور موقت باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان شوند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در صورتی که در دوران بارداری مصرف شوند باعث افزایش سقط جنین می‌شود. همچنین متوتروکسات و لفلونامید ممکن است برای جنین خطرناک باشد برای همین پزشکان توصیه می‌کنند که حداقل ۳ ماه تا ۶ ماه قبل از بارداری از مصرف آن جلوگیری شود.


زنان مبتلا به لوپوس و آنتی فسفولیپید ممکن است در معرض خطر بیشتر سقط جنین باشند بنابراین بایستی در زمان بارداری تحت نظر روماتولوژیست باشند. تقریبا تمام دارو‌ها به شیر مادر انتقال پیدا می‌کنند پس حتما در باره آن‌ها با پزشک خود مشورت نمایید. زنان مبتلا به آرتروز درد زیادی را در کمر و باسن و زانوی خود در طول بارداری به دلیل افزایش وزن احساس کنند.
منبع :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد