X
تبلیغات
رایتل
تاریخ : جمعه 30 اسفند‌ماه سال 1387 | 12:16 | نویسنده : فرید

تیتر : سر و صدا نکن !!!خلاصه : سر و صدا برای سلامتی مضر است
متن کل خبر : شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استرس ناشی از سر و صدا یکی از علل مهم به خطر افتادن سلامتی است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سر و صدای ناخواسته موجب آسیب شنوایی، اختلال خواب و رهاسازی هورمون استرس (کوتیزول) می‌شود که می‌تواند بر سیستم ایمنی و متابولیسم بدن تاثیر داشته باشد.

سر و صدا همچنین می‌تواند ما را کلافه و پرخاشگر کند و موجب افزایش احتمال حمله قلبی شود، به‌طوری که بر اساس محاسبات انجام شده، 3 درصد از سکته های قلبی به همین علت در اروپا اتفاق می‌افتد.

مطالعات انجام شده به وسیله دانشگاه کورنل در نیویورک نشان می‌دهد کسانی که در محیط اداری باز با هیاهوی دائمی ماشین‌ها، تلفن‌ها و گفت‌وگوهای اداری کار می‌کنند، در مقایسه با افرادی که در محیطی ساکت و محل کاری مستقل فعالیت دارند، سطح هورمون آدرنالین خونشان بالاتر است. (ترشح هورمون آدرنالین به دنبال استرس و شرایط ناموزون بدن، افزایش می یابد. آدرنالین موجب باز شدن رگ های عضلات و افزایش فعالیت قلب و فشار خون می شود.)

شاید کمی تعجب‌آور به ‌نظر برسد که مسئله سر و صدا کم‌کم به جلسات سیاسی نیز کشیده شده، اما سال گذشته اتحادیه اروپا، تمام شهرهای اروپایی با جمعیت بیش از 250 هزار نفر را ملزم به تولید نقشه‌های دیجیتال صدا کرد.

ریچارد تور یکی از فعالان ضد ‌صدا می‌گوید: \"مردم فکر می‌کنند تنها افراد پیر هستند که از صدا شکایت دارند، اما ما به یک تغییر نگرش درباره آنچه واقعا صداست نیاز داریم؛ منظور از نویز( Noise به معنای آلودگی صوتی) یا صدا، هر نوع صدای ناخواسته‌ای است که از لحاظ فیزیکی مضر باشد.\"
توصیه هایی برای کنار آمدن با یک محیط پر سر و صدا:

تغییر نگرش:

مطالعه‌ای که توسط دپارتمان محیط زیست، غذا و امور روستایی انجام شد، نشان داد که رفتاردرمانی ‌شناختی و هیپنودرمانی (Hypnotherapy یا معالجه‌ امراض‌ به وسیله‌ خواب‌ مغناطیسی‌ )می‌تواند در کاهش استرس افرادی که با سر و صدا مانند صدای ترافیک یا صدای ژنراتورهای الکتریکی آزار دیده‌اند، مؤثر باشد.

دکتر جف‌لونتال رهبر این مطالعه می‌گوید: \"رفتار درمانی به افراد کمک می‌کند به جای اینکه تحت‌تأثیر احساسات قرار بگیرند، بتوانند آنها را کنترل کنند.\"

او چند تمرین را پیشنهاد می‌کند:

- صدا را به شکل یک توپ بزرگ سیاه تصور کنید و آن را به اطراف حرکت دهید، نزدیک بیاورید و دور کنید حتی رنگ و اندازه آن را تغییر دهید و در نهایت آن را بترکانید.

این به شما کمک می‌کند بر هر چیز که باعث ناراحتی شما می‌شود، احاطه داشته باشید.

- سعی کنید دید خود را در صورتی که کمک‌کننده است تغییر دهید، به ‌عنوان مثال اگر علت ناراحتی شما، فقط یک صدای خفیف است که دیگران را دچار استرس نمی‌کند، شما نیز سعی کنید حساسیت خود را کم کنید.

تمرکز بر فعالیت‌های جذاب:

کارهایی را انجام دهید که جذاب و پرهیجان هستند، مثل حل یک جدول مشکل، خواندن مطالب یا تماشای تصاویر و فیلم تاثیرگذار.

به این ترتیب گذر زمان را در مواردی که صداها زیاد هستند، حس نمی‌کنید.

یادگیری تکنیک‌های آرامش‌دهنده:

هر چیزی که شما را آرام کند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در یک صندلی راحت بنشینید و به ‌عنوان مثال کلمه \"یک\" را با هر دم تکرار کنید؛ این کار را 10 تا 20 دقیقه در روز انجام دهید. به این ترتیب بدن با کاهش ضربان قلب، تنفس، فشار خون و متابولیسم مواجه خواهد شد.

سرکوب کردن صدا:

اگر در خیابان‌های پُر سر و صدا سکونت دارید، سعی کنید شیشه‌های دو جداره نصب کنید یا اینکه شیشه جداگانه‌ای به ضخامت 10 سانتی متر نصب کنید.

اگر منزل شما در مسیر عبور هواپیما قرار دارد، با افزایش عایق صدا در بام خانه، صدای هواپیماها کم خواهد شد.

و اما همسایگان پُر سر و صدا!

حجم دیوارهای خانه و کف و سقف آن را به وسیله اضافه کردن یک لایه گچی (دیوارهای دو جداره) افزایش دهید.

به مسئولین منطقه تان فشار بیاورید تا سطوحی کم صدا در خیابان ها ایجاد کنند.

تایرهای کم صدا برای ماشین‌ها استفاده کنید.
هدفون

مراقب باشید!

تمام سر و صداهایی که سلامت را به خطر می اندازند، مربوط به محیط اطراف نمی‌شوند، بلکه شنیدن موسیقی در هدفون هم می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت شود.

سعی کنید از یک تکه پنبه برای جلوگیری از ورود صدا در گوشتان استفاده کنید.

در نهایت باید گفت، گذراندن زمانی در سکوت و آرامش می‌تواند از لحاظ بدنی، احساسی و فکری به افراد کمک کند.

ترجمه: نسرین خسروشاهی
همشهری
برگرفته شده از : 

پارس سایت