رز ابی

مهارت های زندگی

رز ابی

مهارت های زندگی

ویروس خمیازه

تیتر : ویروس خمیازهخلاصه : خمیازه واگیر دارد
متن کل خبر : پیش از این که این مطلب را بخوانید بهتر است یک قلم و کاغذ بردارید و تعداد دفعاتی را که در طول خواندن این مطلب خمیازه می ‌کشید، یادداشت کنید. بله، درست حدس زدید، خمیازه مسری است. حتی دیدن واژه خمیازه هم موجب خمیازه کشیدن می‌ شود، چه برسد به این که کسی جلوی شما خمیازه بکشد.

جالب است بدانید بنا بر تحقیقات انجام شده حتی جنین سه ماهه هم در رحم مادر خمیازه می‌ کشد.

در واقع خمیازه عملی مسری و غیرارادی است که حتی در میان بعضی پرندگان، ماهی ‌ها، گربه ‌ها، سگ‌ ها و خزندگان مانند مارها هم دیده می ‌شود.

تئوری‌های جالبی درباره خمیازه وجود دارد. گفته می ‌شود هر خمیازه به طور متوسط 6 ثانیه طول می‌ کشد. هنگامی‌ که خمیازه می ‌کشیم، ضربان قلبمان به اندازه 30 درصد افزایش می‌ یابد. حتی افراد نابینا با شنیدن صدای خمیازه ی سایر افراد، خمیازه می ‌کشند. ورزشکاران المپیک اغلب پیش از این که به مسابقه بروند، خمیازه می ‌کشند.

تحقیقات اخیر دانشمندان دانشگاه آلبانی نیویورک نشان داده است که 40 تا 60 درصد اشخاص با نگاه کردن به صورت و به ویژه چشم‌ های کسی که خمیازه می ‌کشد و حتی دیدن تصویر در حال خمیازه کشیدن دیگران، خود نیز خمیازه می ‌کشند. حتی خواندن واژه خمیازه و فکر کردن به آن نیز موجب خمیازه کشیدن می‌ شود.

بر اساس این تحقیقات، مسری بودن خمیازه نتیجه رفتار جمعی ناآگاهانه است؛ به عبارتی روشی ماهرانه برای ارتباط با کسانی است که در اطراف ما هستند، درست مانند پرندگانی که باهم به یک نقطه مهاجرت می ‌کنند.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده است خمیازه به انسان‌های اولیه کمک کرده است تا میزان هوشیاری و زمان خواب خود را به یکدیگر نشان دهند.

جالب است بدانید که خمیازه به علت نیازهای فیزیکی بدن اتفاق می ‌افتد. در واقع خمیازه، نیاز خون به اکسیژن بیشتر را نشان می دهد. خمیازه موجب تنظیم اکسیژن خون در بدن می گردد.

در واقع خمیازه موجب رسیدن اکسیژن بیشتر به خون و برداشت دی اکسید کربن از جریان خون می ‌شود و به تنظیم حرارت بدن هم کمک می ‌کند.

گفته می‌ شود ترکیبات شیمیایی مغز شامل سروتونین، دوپامین، اسید گلوتامیک و اسید نیتریک که عواطف و خلق و خو را تحت تاثیر قرار می ‌دهند، موجب خمیازه کشیدن می ‌شوند.
اغلب افراد هنگامی‌ که خسته می ‌شوند خمیازه می ‌کشند، اما این تنها دلیل خمیازه کشیدن نیست. استرس، بی ‌حوصلگی و کار زیاد هم می ‌تواند موجب خمیازه شود.
فواید خمیازه

* جلوی از کار افتادگی راه‌های هوایی ریز موجود در ریه‌ را می ‌گیرد و به همین علت اغلب صبح هنگام، یا در زمان خستگی و بی‌ حوصلگی خمیازه می ‌کشیم.

* خمیازه موجب ترشح ماده‌ای شیمیایی می ‌شود و به باز ماندن کیسه ‌های هوایی کمک می کند. مقدار کافی و عملکرد درست این ماده شیمیایی به توانایی نوزاد برای زنده ماندن در بیرون از رحم مادر کمک می ‌کند و به همین علت هم است که جنین سه ماهه ی در حال رشد، خمیازه می ‌کشد تا برای استفاده از ریه‌هایش آماده شود.

* خمیازه به ‌عنوان سیستم هشداردهنده عمل می ‌کند که به فرد اطلاع می ‌دهد ممکن است خوابش ببرد. بنابراین چنان چه شما در حین رانندگی خمیازه بکشید، هشداری است که نشان می دهد باید کمی ‌استراحت کنید.

در خصوص مسری بودن خمیازه میان انسان ‌ها و حیوانات، نکته جالب توجه این است که حتی حیوانات هم با دیدن حیوانات در حال خمیازه ، خمیازه می ‌کشند.

در تحقیقاتی که روی سگ‌ها انجام شد 21 سگ از میان 29 سگی که در معرض خمیازه سگ‌ های دیگر قرار گرفته بودند، خمیازه کشیدند.

ترجمه: مونا ضرغام

منبع: بی‌بی‌سی
برگرفته شده از : 
پارس سایت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد